Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

National Parliament House: Bangladeş’in Mimari Harikası

National Parliament House veya yerel adıyla Jatiyo Sangsad Bhaban, Bangladeş’in başkenti Dhaka’da yer alan ve ülkenin ulusal meclisinin toplandığı yapıdır. Ünlü Amerikalı mimar Louis Kahn tarafından tasarlanan bu ikonik yapı, sadece Bangladeş’in değil, dünya mimarisinin de önemli eserlerinden biri olarak kabul edilir. Hem mimari yapısı hem de içerdiği sembolik anlamlar ile Jatiyo Sangsad Bhaban, modern mimarinin başyapıtlarından biridir ve Bangladeş’in bağımsızlık mücadelesinin ardından inşa edilmiş en önemli simgelerden biridir.

National Parliament House veya

Tarihçesi ve İnşaat Süreci

Jatiyo Sangsad Bhaban’ın inşaatı, 1961 yılında Pakistan döneminde başlatıldı. O dönemki Doğu Pakistan’ın meclis binası olarak planlanmıştı, ancak Bangladeş’in bağımsızlık sürecinde proje tamamlanamadı. 1971 yılında Bangladeş’in bağımsızlığını kazanmasının ardından, yapı ulusal parlamentonun merkezi olarak yeniden düzenlendi.

Louis Kahn’ın tasarladığı yapı, hem Bangladeş’in modern yüzünü temsil eden hem de geleneksel mimarisi ile ülkenin tarihini yansıtan unsurları bünyesinde barındırır. İnşaat süreci, çeşitli siyasi ve ekonomik zorluklara rağmen 1982 yılında tamamlanmış ve aynı yıl kullanıma açılmıştır.

Mimari Özellikler

Jatiyo Sangsad Bhaban’ın en dikkat çekici yanı, brütalist mimari üslubu ile tasarlanmış olmasıdır. Louis Kahn, bu yapıda beton, mermer ve suyu öne çıkaran bir tasarım yaklaşımı benimsemiştir. Binanın yapısında kullanılan doğal malzemeler, Bangladeş’in tropikal iklimiyle uyumlu olacak şekilde seçilmiştir.

Yapının merkezinde büyük, geometrik formlar kullanılmıştır. Bu formlar, binanın sembolik anlamını güçlendirir. Binanın ana yapısı, sekiz büyük bloktan oluşur ve bu bloklar, meclisin toplantı salonunu çevreler. Merkezde yer alan büyük dairesel kubbe, yapının simgesi haline gelmiştir. Bu kubbenin altındaki meclis salonu, hem dışardan gelen doğal ışığı hem de akustik düzenlemeleri dikkate alan bir şekilde tasarlanmıştır.

Geometrik motifler, Kahn’ın tasarımının en belirgin özelliklerinden biridir. Yapıda kare, üçgen, daire gibi geometrik şekiller hem duvarlarda hem de pencerelerde kullanılmıştır. Bu şekiller, yapıya sadece estetik bir katkı sağlamakla kalmaz, aynı zamanda ışık ve gölge oyunları yaratarak mekana derinlik katar.

Yapının çevresi geniş bir su kanalı ile çevrilidir. Louis Kahn, suyun Bangladeş’in coğrafyasında ve kültüründe oynadığı önemli rolü yansıtmak amacıyla bu unsuru kullanmıştır. Su, aynı zamanda binanın iklimlendirilmesine de yardımcı olur, zira sıcak Dhaka ikliminde binayı serin tutmak için doğal bir yöntem sunar.

İç Mekan ve Fonksiyonellik

Jatiyo Sangsad Bhaban’ın iç mekanı, dış yapının sadeliği ve görkemi ile uyumlu bir şekilde tasarlanmıştır. Meclis salonu, 354 milletvekilini ağırlayacak şekilde düzenlenmiştir. Merkezde yer alan kürsü ve oturma düzeni, demokratik tartışmalar için uygun bir zemin sunar. Meclis binasının ana toplantı salonunun yanı sıra, çeşitli komisyon odaları, kütüphaneler, ofisler ve sosyal alanlar da bulunur.

Işık kullanımı, binanın iç mekanında en dikkat çekici özelliklerden biridir. Kahn, yapının her köşesinde doğal ışığın içeri girmesini sağlayacak pencereler ve açıklıklar tasarlamıştır. Bu sayede, meclis salonu gibi büyük iç mekanlar bile gün boyunca doğal ışıkla aydınlatılır.

Sembolik Anlam ve Önemi

Jatiyo Sangsad Bhaban, Bangladeş’in siyasi tarihinde önemli bir simge olarak kabul edilir. Louis Kahn, bu yapıyı tasarlarken sadece bir hükümet binası değil, aynı zamanda Bangladeş’in bağımsızlık mücadelesinin bir sembolü olarak düşünmüştür. Yapının geometrik formları ve modernist tasarımı, ülkenin modernleşme yolundaki adımlarını yansıtırken, kullanılan doğal malzemeler ve su ögeleri Bangladeş’in köklü tarihine ve kültürel mirasına bir selam niteliğindedir.

Bina, aynı zamanda demokrasi ve bağımsızlık simgesidir. Bağımsızlığını yeni kazanan bir ülkenin ulusal meclisinin bu kadar dikkat çekici ve simgesel bir yapıda toplanması, Bangladeş’in dünya sahnesindeki yerini güçlendiren bir unsur olmuştur. Meclis binası, sadece bir hükümet yapısı olmanın ötesinde, Bangladeş halkının bağımsızlık ve demokrasi arzusunu temsil eder.

Turistik Önemi

Jatiyo Sangsad Bhaban, hem yerli hem de yabancı turistler için büyük bir cazibe merkezidir. Mimari meraklıları ve tarih tutkunları, bu yapıyı ziyaret ederek Louis Kahn’ın ustalığını ve Bangladeş’in tarihindeki bu önemli yapıyı yakından görme fırsatı bulurlar. Ziyaretçiler, meclis binasının etrafındaki geniş alanlarda gezebilir ve binanın çevresindeki su kanallarını, yeşil alanları keşfedebilirler.

Ayrıca, meclis binası çevresindeki parklar ve açık alanlar, yerel halk için de dinlenme ve sosyalleşme mekanı olarak hizmet verir. Ziyaretçiler, bu alanlarda yürüyüş yapabilir, binanın görkemli mimarisini farklı açılardan izleyebilirler.

National Parliament House, Bangladeş’in mimari ve siyasi tarihinde çok önemli bir yere sahiptir. Louis Kahn’ın dahiyane tasarımı, binaya sadece görsel bir estetik katmakla kalmamış, aynı zamanda Bangladeş’in bağımsızlık mücadelesini ve demokratik değerlerini de yansıtmıştır. Hem bir hükümet binası hem de kültürel bir simge olan Jatiyo Sangsad Bhaban, Bangladeş’in modern yüzünü dünyaya tanıtan en önemli yapılardan biridir.

Bu görkemli yapı, modern mimarinin en başarılı örneklerinden biri olarak kabul edilir ve her yıl binlerce ziyaretçiyi ağırlamaya devam eder. Geometrik motifleri, doğal malzemeleri ve çevresiyle bütünleşen tasarımı ile Jatiyo Sangsad Bhaban, Bangladeş’in mimari zenginliğinin en güzel yansımalarından biridir.

Ömer Faruk ALA